ORDONANȚA DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului României nr.194/2002 privind regimul străinilor în România afost abrobată în cadrul ședinței Guvernului României din 14 decembrie 2023

Prin această ordonanță de urgență, Guvernul modifică și completează cadrul legal existent privind regimul străinilor în România, astfel încât să vină în sprijinul elevilor străini de origine română care doresc să studieze în România.

Principalele modificări și completări elimină un vid legislativ care îi afecta pe elevii străini de origine română înscriși în învățământul preuniversitar privat, de nivel postliceal, evitându-se astfel, pe viitor, cazuri de genul celor semnalate anterior în care aceștia nu puteau urma cursurile la care erau înscriși deoarece nu li s-a prelungit sau, după caz, nu au obținut dreptul de ședere în România.

De asemenea, a fost introdusă posibilitatea solicitării de documente adiționale și pentru vizele de lungă-ședere, dar și pentru vizele de tranzit și cele de tranzit aeroportuar, mai ales în cazul solicitărilor de viză către zone de conflict armat, pentru clarificarea unor situații incerte în cazul în care solicitantul este suspicionat că ar fi folosit înscrisuri false sau că ar fi făcut declarații false în cazul interviului consular. Această măsură - aplicată până acum doar în cazul solicitărilor pentru vize de scurtă ședere - vizează prevenirea migrației ilegale, a traficului de persoane și a unor riscuri concrete la adresa securității naționale și urmează să fie reevaluată în momentul în care România va aplica integral dispozițiile acquis-ului Schengen.

Alte modificări aprobate în ceea ce privește regimul străinilor în România elimină o situație întâlnită în practică, însă lacunară în legislație, în ceea ce privește solicitarea cazierului valabil pentru elevii străini majori și ajustează cadrul legal existent în ceea ce privește documentele necesare în cazul acordării de viză de intrare în România pentru cetățenii străini minori, ca garanție suplimentară pentru protejarea intereselor minorilor și prevenirea traficului de minori.

 

Read more...

Proiect educativ ”Ai drepturi!” ediția a VIII-a, pentru elevii a două instituții de învățământ albaiuliene

Colegiul Național ”Horia, Cloșca și Crișan” Alba Iulia și Liceul cu Program Sportiv Alba Iulia, împreună cu Centrul Județean de Excelență Alba și Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba Iulia au finalizat astăzi, 11 decembrie 2023, proiectul educativ local, AI DREPTURI!, ediția a VIII-a.

Proiectul are ca scop informarea și exprimarea liberă a elevilor cu privire la drepturile cetățenilor Uniunii Europene și marcarea unei zile a solidarităţii în toată diversitatea sa, indiferent de religie, rasă sau convingeri, este un moment al victoriei raţiunii asupra ignorării, dispreţuirii şi încălcării drepturilor omului cu care se confruntă umanitatea şi care au impus întreprinderea de măsuri pentru protejarea demnităţii şi valorii umane.

Grupul țintă îl reprezintă elevi din clasele  a IX-a  și  a XI-a de la Colegiul Național ”Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia și Liceul cu Program Sportiv Alba Iulia

Coordonatori proiectului sunt prof. Monica Fer Todoran de la Colegiul Național ”HCC” Alba Iulia și prof. Lavinia Dobra de la Liceul cu Program Sportiv Alba Iulia. Din echipa de implementare fac parte prof. Adrian Simion, Daniela Mateica, Anamaria Marinca, Maria Mihalțan, Opincariu-Mihinda Mihaela, Aniela Vizitiu, Daniela Cetean, bibl. Lucreția Bîrz si bibl. Raluca Gheorghiu.

Activitățile s-au desfășurat în perioada 4-11 decembrie 2023, în Centrul de Documentare și Informare  sau la biblioteca unitatilor partenere, precum și în laboratoarele INFO.

Astăzi, 11 decembrie 2023, a avut loc jurizarea și premierea celor mai reușite planșe și prezentări power point, din cele două școli partenere, de către Mirela Groza de la ADR Centru și prof. Adrian Simion, directorul Centrului de Excelență Alba.

Obiective generale ale proiectului sunt marcarea Zilei Drepturilor Omului și dezvoltarea abilităților de comunicare în scris și oral; dezvoltarea competențelor de informare și documentare; conștientizarea importanței cunoașterii drepturilor omului; activarea și sensibilizarea elevilor cu privire la probleme cauzate de lipsa acestor drepturi.

Proiectul marchează Ziua Internaționala a Drepturilor Omului. Aceasta este celebrată în fiecare an în 10 decembrie - ziua în care Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a adoptat, în 1948, Declarația Universală a Drepturilor Omului. Elevii au dezbătut câteva din drepturile fundamentale ale omului, se exemplu dreptul la familie, dreptul copiilor cu CES, dreptul la libertate, dreptul persoanelor cu dizabilități, dreptul la educație etc.

Proiectul educativ se realizează, de opt ani, cu sprijinul partenerilor ADR Centru, prin bunăvoința dnei. Mirela Groza și dl. Nicolae Mărginean și prin susținerea Centrului Județean Excelență, reprezentat prin  dir. prof. Adrian Simion.

 

 

Read more...

O nouă paradigmă în negocierile consumatori-bănci: Inițiativa de rezolvare amiabilă vine din partea băncilor

O nouă paradigmă în negocierile consumatori-bănci: Inițiativa de rezolvare amiabilă vine din partea băncilor

 

În acest an, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat peste 400 de cazuri (o creștere de aproape 200% față de anul 2022), în care băncile au inițiat procesul de negociere cu consumatorii. Astfel, în mai mult de jumătate din toate negocierile purtate în acest an în cadrul CSALB (730 de dosare s-au format în 2023, cel mai mare număr anual începând din 2016), soluționarea amiabilă a fost inițiată de bănci care au invitat consumatorii la conciliere.

Acest lucru s-a întâmplat după ce unele bănci și-au analizat portofoliile de clienți, iar acolo unde au sesizat întârzieri la plata ratelor, litigii în instanță sau alte probleme pe care nu le-au putut rezolva direct, și-au îndrumat propriii clienți să completeze o cerere de negociere pe site-ul www.csalb.ro. Avantajul inițiativei pe care o au băncile de rezolvare amiabilă a problemelor cu consumatorii sunt scurtarea timpului în care părțile ajung la un compromis (în unele cazuri dosarele se rezolvă în câteva zile) și deschiderea mult mai mare a instituțiilor de credit către o soluție favorabilă pentru consumator.

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în cadrul  CSALB: „În al 8-lea an de activitate operațională a CSALB observăm un <next level> în activitatea de conciliere: trei bănci, dintre care pentru una a devenit o practică frecventă, își sfătuiesc clienții să apeleze la conciliere. Deși completarea cererii de intrare în negociere rămâne o vocație a consumatorului, faptul că instituția de credit face primul pas și îi recomandă rezolvarea amiabilă dovedește responsabilitate socială și deschidere spre problemele consumatorilor din partea acestor instituții de credit.

Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la începutul activității Centrului, acela ca băncile, din proprie inițiativă, să își îndrume clienții nemulțumiți sau care întâmpină dificultăți în respectarea contractelor, către soluționarea alternativă, în afara instanțelor de judecată, în situațiile în care nu pot ajunge la soluționarea bilaterală a diferendelor.

Din moment ce banca își invită consumatorul la conciliere își arată și disponibilitatea de a găsi o soluție favorabilă la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovadă stă numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părților. Dacă în 2022 au fost 571 de situații în care băncile și consumatorii s-au împăcat, anul acesta vom ajunge la peste 650 de cazuri în care negocierile se încheie cu o soluție propusă de conciliatori și acceptată de ambele părți.

Recomandăm cu tărie ca și restul băncilor să utilizeze această metodă, să își pregătească personalul din toate punctele de lucru pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluționarea amiabilă, iar concilierea să devină o regulă a instituțiilor de credit, nu o excepție.“

 

Băncile, sesizate dacă depășesc termenul de răspuns la cererile consumatorilor

Pentru a scurta timpul de soluționare a cererilor transmise de consumatori către bancă, prin intermediul aplicației online care preia solicitările utilizatorilor de pe site-ul www.csalb.ro, au fost introduse alerte către bănci și consumatori. Astfel, dacă se depășește timpul maxim de 15 zile de la trimiterea cererii, iar banca/IFN-ul nu au răspuns dacă acceptă sau nu cererea de negociere, sistemul informatic trimite automat un mesaj de solicitare a unui răspuns, iar consumatorul este informat despre acest fapt.

Acolo unde s-a format deja un dosar de negociere (banca sau IFN-ul au acceptat cererea), dar s-au depășit 60 de zile de când a început negocierea, CSALB trimite alerte conciliatorilor pentru prioritizarea acelor dosare, chiar dacă termenul legal de soluționare este de 90 de zile.

Procesele soluționate amiabil între consumatori și bănci, o prioritate pentru magistrați

Săptămâna trecută, la sediul Ministerului de Justiție (n.n. foto, mai jos), s-a discutat despre identificarea unor măsuri necesar a  fi luate în așa fel încât soluționarea alternativă a litigiilor să devină prima opțiune pentru consumatori atunci când au un diferend cu un comerciant, având în vedere avantajele procedurilor de soluționare a conflictelor pe cale extrajudiciară în comparație cu cele contencioase, cu scopul implicit al degrevării instanțelor de judecată de o parte dintre cele aproximativ 12.000 de procese dintre consumatori și bănci.

Ciprian Tița, vicepreședinte Asociația Magistraților din România, președinte Tribunalul Specializat Argeș: Vestea bună este că CSALB se apropie în acest an de soluționarea a 300 de dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată din toată țara, după ce în 2021 au rezolvat amiabil 67 de litigii, iar anul trecut numărul lor a fost de 145. Iată că, de la an la an, asistăm la o dublare a cazurilor în care băncile sau judecătorii propun soluționarea alternativă a litigiilor aflate în diferite stadii procesuale. Cel mai bine ar fi ca această recomandare pentru negocierea în cadrul CSALB să fie făcută la primului termen de judecată, însă, pe tot parcursul procesului judecătorul este în măsură să pună în discuţia părților soluţionarea amiabilă a litigiului, în acest sens fiind şi dispoziţiile art. 21 alin.(2)  din Codul de Procedură Civilă. Am observat că cea mai eficientă cale este comunicarea directă, în ședință, către părți și avocații acestora, însoțită de amânarea cauzei pentru a le da răgazul să apeleze la această alternativă. Este și în interesul judecătorului ca părțile să se înțeleagă și să stingă litigiul, dar este și o prevedere legală, imperativă pentru judecător, să recomande părților calea amiabilă. Soluțiile care se pot obține pe cale alternativă la instanță pot fi cu totul diferite de cele care se bazează pe interpretarea strictă a legii și au în vedere echitatea, dincolo de litera contractului. În plus, parcurgerea procedurii soluționării alternative nu închide părților posibilitatea de a apela la instanță atunci când negocierea eșuează. Nu angajează, practic, nici un risc pentru reclamant, care încearcă pe această cale să obțină o soluţie cu costuri de timp și financiare mult mai reduse. Nu de puține ori, instanțele sunt asaltate cu loturi de dosare care nu se fundamentează pe o analiză juridică consistentă sau pe o practică statornicită a instanței, ci pe un mit care se răspândește, cumva difuz și nedocumentat, cum că în instanță poți obține anumite soluţii. Conștientizarea pe care o poate aduce procedura de conciliere îi poate pune la adăpost pe beneficiari pentru a nu descoperi acest lucru lovindu-se de realitatea dură a costurilor unui proces pierdut.“

Foto din timpul întâlnirii de vineri, 8 decembrie, organizate de Ministerul Justiției la inițiativa Asociației Magistraților din România, prin vicepreședinții judecători Ciprian Tița și Cezar Filip, cu participarea inițiatorilor, a doi secretari de stat din Ministerul Justiției, a doi consilieri ai ministrului justiției, a președintelui Comisiei Juridice din Senatul României, a unor membri din forurile de conducere ale BNR, CSALB, BCR, Consiliul de Mediere, precum si a unor membri ai Baroului de avocați.

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Read more...
Subscribe to this RSS feed

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home4/albaiuli/public_html/libraries/joomla/filter/input.php on line 686


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home4/albaiuli/public_html/libraries/joomla/filter/input.php on line 686